馃幈 8 argument贸w przeciwko Halloween 馃幈

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on skype
Share on email

Gdy do naszych drzwi zapukaj膮 dzieci krzycz膮ce cukierek albo psikus, warto pami臋ta膰, 偶e tak zwane Halloween to nie tylko niewinna zabawa. Jego obchody wywodz膮 si臋 z poga艅skich celebracji, dzi艣 ochoczo podtrzymywanych przez tak zwanych rodzimowierc贸w, okultyst贸w i satanist贸w. To 艣wi臋to nie tylko szkodzi pami臋ci zmar艂ych i niszczy katolick膮 tradycj臋, lecz tak偶e zagra偶a duszy. Najwy偶szy czas odrzuci膰 neopoga艅skie gus艂a i zanurzy膰 si臋 g艂臋biej w katolickich tradycjach.

1. Korzeni Halloween mo偶na upatrywa膰 w celtyckim 艣wi臋cie Samain. Jak podaje Encyklopedia Britannica, obchodzono go w dniu odpowiadaj膮cym dzisiejszemu 1 listopada. Wierzono, 偶e w贸wczas rozpoczyna si臋 nowy rok, a zarazem pora zimowa. Wyspiarscy poganie uznawali ten dzie艅 za czas wzmo偶onej aktywno艣ci b贸stw. W owym mrocznym czasie, przepe艂nionym boja藕ni膮 i dr偶eniem, starali si臋 przeb艂aga膰 kapry艣ne b贸stwa. Te za艣 cz臋sto p艂ata艂y najr贸偶niejsze figle, niekoniecznie przyjazne dla ludzi. Aby uspokoi膰 nadzwyczaj aktywne si艂y nadprzyrodzone sk艂adali ofiary i dokonywali innych akt贸w. Po podboju Celt贸w przez Rzymian, ci ostatni dodali do istniej膮cych obchod贸w 艣wi臋to Pomony, bogini drzew i sad贸w oraz Feralia – upami臋tniaj膮ce odej艣cie zmar艂ych.

Z kolei chrze艣cija艅ski dzie艅 Wszystkich 艢wi臋tych pocz膮tkowo obchodzono 13 maja. Dopiero w VII wieku papie偶 Bonifacy IV przeni贸s艂 go na 1 listopada. Uczyni艂 to w celu chrystianizacji zakorzenionego w 偶yciu spo艂ecznym poga艅skiego 艣wi臋ta. Dzie艅 przed 1 listopada sta艂 si臋 wigili膮 Wszystkich 艢wi臋tych 鈥 鈥瀉ll Hallows (holy) Eve鈥. Nazwa Halloween jest zatem chrze艣cija艅ska, ale same korzenie 艣wi臋ta ju偶 niekoniecznie. W kolejnych stuleciach, mi臋dzy innymi za spraw膮 zakazu 艣wi膮t religijnych w krajach protestanckich, Halloween sta艂o si臋 艣wieck膮 uroczysto艣ci膮. W XX wieku zyska艂o na popularno艣ci, zw艂aszcza w艣r贸d dzieci i m艂odzie偶y. Ten zwyczaj z kraj贸w zachodnich przenosi si臋 tak偶e do Polski.

Poga艅skie, p贸藕niej gdzieniegdzie zsekularyzowane 艣wi臋to, powraca do swych korzeni. Warto pami臋ta膰 o s艂owach Psalmu 95 鈥瀢szyscy bogowie pogan to demony鈥.

2. Poga艅skie korzenie ma tak偶e wiele wsp贸艂czesnych zwyczaj贸w halloweenowych. Modne dzi艣 przebieranie si臋 w dziwne kostiumy ma 藕r贸d艂o w praktyce Celt贸w. Wierzyli, 偶e z艂y bo偶ek Saman wzywa w wigili臋 1 listopada pot臋pione dusze, by atakowa艂y ludzi. Dlatego te偶 Celtowie przebierali si臋 w obrzydliwe kostiumy, cz臋sto ze sk贸r zwierz膮t. Maskarada ta s艂u偶y膰 mia艂a przekonaniu duch贸w, 偶e przebiera艅cy sami s膮 jednymi z nich. C贸偶 jednak, gdy kto艣 zapomnia艂 si臋 przebra膰? W贸wczas grozi艂a mu z艂o艣liwo艣膰 z艂ego ducha (trick). Mo偶na si臋 by艂o od niej wykupi膰 daj膮c pot臋pie艅cowi jaki艣 dar, trybut (treat). Oto mroczne 藕r贸d艂o upowszechnionej dzi艣, zw艂aszcza na zachodzie zabawy dzieci w cukierek albo psikus (trick or treat). Dzieci te niejako wcielaj膮 si臋 zatem – najcz臋艣ciej nie艣wiadomie -w pot臋pie艅c贸w.

Z kolei dynia z wy偶艂obion膮 twarz膮 i pod艣wietlona w 艣rodku przez 艣wieczk臋 s艂u偶y艂a poganom do odstraszenia b艂膮kaj膮cych si臋 po ziemi duch贸w. Jej oryginalna nazwa to Jack-O-Lanters, oznaczaj膮ca dusz臋 zmar艂ego skazanego na b艂膮kanie si臋 w ciemno艣ciach z powodu niemo偶no艣ci przekroczenia bram raju. Wyraz twarzy wy偶艂obionej w dyni oraz pal膮ca si臋 w niej lampka mia艂y odstraszy膰 zb艂膮kan膮 dusz臋. Co za艣 z czarnymi kotami? Ot贸偶 w przedchrze艣cija艅skich wierzeniach by艂y one uznawane za ludzi przemienionych w zwierz臋ta za kar臋 za swoje grzechy. Inny popularny w krajach anglosaskich zwyczaj to tak zwane Bobbing for Apples, polegaj膮ce na pr贸bach ugryzienia le偶膮cego w wype艂nionej wod膮 misce jab艂ka bez u偶ycia r膮k. Zosta艂 on dodany do Celtyckich zwyczaj贸w przez Rzymian w celu uczczenia bogini sad贸w 鈥 Pomony (dr David L. Brown logosresourcepages.org).

3. Nie dziwi zatem, 偶e obchody Halloween s膮 popularne tak偶e w艣r贸d zdeklarowanych satanist贸w. Przyzna艂 to jeden z nich Anton LaVey. Na 96 stronie swojej 鈥濨iblii szatana鈥 uzna艂 Halloween za jedno z trzech najwa偶niejszych 艣wi膮t satanistycznych. Pozosta艂e to Noc Walpurgii z 1 maja i… w艂asne urodziny ka偶dego czciciela Z艂ego.

4. Halloween popularne jest tak偶e w艣r贸d wsp贸艂czesnych pogan, takich jak tak zwani Wiccanie. O obchodach Halloween pisz膮 tak偶e wyznawcy neopoga艅skiej religii Wicca. Pozostaj膮 oni przy starej nazwie Samain. Uznaj膮 艣wi臋to za jedn膮 z dw贸ch nocy duch贸w w roku, za okres 鈥瀖agicznej przerwy, gdy przyziemne prawa czasu i przestrzeni s膮 tymczasowo zawieszane, a cienka 艣ciana mi臋dzy 艣wiatami 鈥 zniesiona鈥 (鈥濧kasha鈥 wicca.com).

W efekcie porozumiewanie si臋 z duchami zmar艂ych przodk贸w jest szczeg贸lnie 艂atwe. Warto zauwa偶y膰, 偶e wzrost popularno艣ci Halloween idzie w parze – zapewne nieprzypadkowo – ze wzrostem popularno艣ci religii takich jak Wicca. Liczba Wiccan w USA wzros艂a z 8 tys. w 1900 roku do 342 tys. w 2008 roku. Ponadto szacuje si臋, 偶e liczba os贸b uwa偶aj膮cych si臋 za czarownice podwaja si臋 w Stanach co 30 miesi臋cy (Michael Snyder-encofamericandream.com). Neopoga艅stwo szerzy si臋 tak偶e w Polsce, wskutek bezkrytycznego przyjmowania zachodnich m贸d 鈥 takich jak w艂a艣nie Halloween/Samhain.

5. Praktyki zwi膮zane z Halloween wi膮偶膮 si臋 zdaniem niekt贸rych z dr臋czeniem zwierz膮t, b膮d藕 sk艂adaniem ich w ofierze. Dosz艂o do tego, 偶e w okresie przed Halloween pracownicy schroniska dla zwierz膮t w ameryka艅skim Baltimore nie oddawali kot贸w do tzw. adopcji. Obawiali si臋 bowiem m臋czenia zwierz膮t podczas zabaw nastolatk贸w czy nawet sk艂adania w ofierze przez satanist贸w. Chodzi tu zw艂aszcza o czarne koty (baltimoresun.com 1997 r.).

6. Aktywno艣ci podejmowane podczas Halloween s膮 wprost zabronione w biblijnej Ksi臋dze Powt贸rzonego Prawa. 鈥濭dy ty wejdziesz do kraju, kt贸ry ci daje Pan, B贸g tw贸j, nie ucz si臋 pope艂niania tych samych obrzydliwo艣ci jak tamte narody. Nie znajdzie si臋 po艣r贸d ciebie nikt, kto by przeprowadza艂 przez ogie艅 swego syna lub c贸rk臋, uprawia艂 wr贸偶by, gus艂a, przepowiednie i czary; nikt, kto by uprawia艂 zakl臋cia, pyta艂 duch贸w i widma, zwraca艂 si臋 do umar艂ych. Obrzydliwy jest bowiem dla Pana ka偶dy, kto to czyni. Z powodu tych obrzydliwo艣ci wyp臋dza ich Pan, B贸g tw贸j, sprzed twego oblicza. Dochowasz pe艂nej wierno艣ci Panu, Bogu swemu. Te narody bowiem, kt贸re ty wydziedziczysz, s艂ucha艂y wr贸偶bit贸w i wywo艂uj膮cych umar艂ych. Lecz tobie nie pozwala na to Pan, B贸g tw贸j鈥 (Pwt 18;9-14). Widzimy wi臋c, 偶e dopuszczanie si臋 鈥瀐alloweenowych鈥 praktyk to obrzydliwo艣膰, 艣ci膮gaj膮ca kar臋 Bo偶膮.

Z kolei Katechizm Ko艣cio艂a Katolickiego podkre艣la, 偶e 鈥瀢szystkie praktyki magii lub czar贸w, przez kt贸re d膮偶y si臋 do pozyskania tajemnych si艂, by pos艂ugiwa膰 si臋 nimi i osi膮ga膰 nadnaturaln膮 w艂adz臋 nad bli藕nim – nawet w celu zapewnienia mu zdrowia – s膮 w powa偶nej sprzeczno艣ci z cnot膮 religijno艣ci. Praktyki te nale偶y pot臋pi膰 tym bardziej wtedy, gdy towarzyszy im intencja zaszkodzenia drugiemu cz艂owiekowi lub uciekanie si臋 do interwencji demon贸w. Jest r贸wnie偶 naganne noszenie amulet贸w. Spirytyzm cz臋sto poci膮ga za sob膮 praktyki wr贸偶biarskie lub magiczne. Dlatego Ko艣ci贸艂 upomina wiernych, by wystrzegali si臋 ich鈥 (KKK 2117). Warto te偶 pami臋ta膰, 偶e egzorcy艣ci podkre艣laj膮, 偶e niebezpieczna mo偶e okaza膰 si臋 wywo艂ywanie duch贸w, tak偶e je艣li jest robione nie przez 鈥瀙rofesjonalnych鈥 okultyst贸w, ale tak偶e w formie zabawy, cho膰by przez dzieci. Pami臋ta膰 musz膮 o tym szko艂y i rodzice, tak cz臋sto toleruj膮cy, a nawet promuj膮cy halloweenowe praktyki.

7. Opr贸cz zagro偶e艅 czysto duchowych warto zwr贸ci膰 uwag臋 na aspekt kulturowy. Obchody 艣wi臋ta zmar艂ych w Polsce cechuj膮 si臋 powag膮, skupieniem adekwatnym do majestatu 艣mierci. Niekt贸rzy krytykuj膮 je jako zbyt ponure 鈥 gdy偶 pierwszy listopada w przeciwie艅stwie do Dnia Zadusznego upami臋tnia dusze ju偶 ciesz膮ce si臋 wieczn膮 szcz臋艣liwo艣ci膮. Cho膰 jest w tym troch臋 racji, to z pewno艣ci膮 popkulturowe Halloween nie konweniuje z majestatem 艣mierci i wieczno艣ci. Nawet, gdyby nie wi膮za艂y si臋 z nim zagro偶enia duchowe, to nale偶a艂oby je odrzuci膰 z kulturowego punktu widzenia.

8. G艂贸wne obchody poga艅sko-okultystycznego 艣wi臋ta Halloween przypadaj膮 na 31 pa藕dziernika. W tym samym dniu protestanci obchodz膮 inne 艣wi臋to 鈥 Pami膮tk臋 Reformacji. To bowiem 31 pa藕dziernika 1517 roku Marcin Luter przybi艂 na drzwiach ko艣cio艂a zamkowego w Wittenberdze swoich 95 tez. Przypadek? Niewykluczone. Trzeba jednak przyzna膰, 偶e bardzo osobliwy. Reformacja sta艂a si臋 pocz膮tkiem trwaj膮cego oko艂o pi臋膰 stuleci podzia艂u chrze艣cija艅skiej Europy. To kolejny dow贸d, 偶e 31 pa藕dziernika nie warto 艣wi臋towa膰.

Marcin Jendrzejczak

Je偶eli podoba艂 Ci si臋 ten artyku艂 i pragniesz wspiera膰 rozw贸j Nauk Katolickich przeka偶 nam swoj膮 Ja艂mu偶n臋.
B贸g Zap艂a膰 馃グ

Udost臋pnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on skype
Share on email

Czytaj wi臋cej

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x

Zaczekaj

Odbierz Prezent

37 Odcink贸w nauk o spowiedzi